vissza >>
LUTHER
Írta:
Camille Thomasson és Bart Gavigan
Rendezte: Eric Till
Martin Luther – Joseph Fiennes
Girolamo Aleander – Jonathan Firth
Johann Tetzel – Alfred Molina
Bölcs Frederick – Peter Ustinov
Cardinal Jacob Cajetan – Mathieu Carričre
Georg Spalatin – Benjamin Sadler
Andreas Karlstadt professzor – Jochen Horst
A szellemvilág üzeneteit ahány próféta,
annyiféleképpen értelmezi.
A
próféták tanításait ahány vallási irányzat,
annyiféleképpen magyarázza.
A
biblia írásairól ahány pap, annyiféle kinyilatkoztatás
létezik.
Az
Istenben kételkedők azonban megegyeznek abban, hogyan
lehet szeretni egy olyan Istent, aki engedi a
katasztrófákat, elveszi apró gyermekek szüleit,
betegségeket bocsát ártatlan emberekre, vagy csak úgy,
egyszerűen nem hajlandó teljesíteni személyes
vágyainkat.
Nos, az egyetlen dolog, amit a lázadók elfelejtenek,
hogy Isten garantálja a szabad akaratot ezen a
bolygón.
Szabad akaratunkból választjuk életfeladatainkat,
szeretteinket, vallási hovatartozásunkat, a világról
alkotott elképzeléseinket. Minden területen szabad a
választás. Isten megígérte, hogy nem avatkozik a
dolgainkba.
Sokan most azzal érvelnének, hogy akkor minek
imádkozni, ha úgysem segít?
Ezt Ő sosem állította!
Nem beleavatkozni és nem segíteni akkor, amikor nem
kérik, nem azonos azzal a ténnyel, hogy imáink
meghallgatásra találnak, ha tiszta szívvel kérjük az égi
segítséget.
A
film Luther lelki vívódásait mutatja be abban a korban,
amikor az embereket saját félelmeik és az egyház dogmái
irányították, amikor az emberek álszentség és szabályok
tömkelegében éltek.
Mindenki a katolikus egyház „bűnben fogantál” bélyegét
viselte magán.
Milyen gyötrelmeket okozhatott ez a hazug állítás
azokban, akik Istent akarták szolgálni az egyház
szabályai szerint, miközben testük vágyott a másik
emberrel való közösülésre!
Mi
több, azzal a ténnyel kellett együtt élniük, hogy a
puszta létüket is egy ilyen bűnös násznak köszönhetik.
Luther első miséje idején belső harcot vív, mivel az
egyház Istenről alkotott nézete eltér saját
hitrendszerétől. Igaz, paptársa óva inti, hogy ez a
Sátánnal folytatott perlekedés, a belső kétely az ördög
műve, és úgysincs esélye legyőzni, mivel az ördög ötezer
éves előnnyel rendelkezik Luther Márton tapasztalataival
szemben.
Luther egy irgalmas istenért könyörög, akit szeretni
lehet.
Mivel a papi teendők ellátására nem alkalmas, ezért egy
pápának szóló levél kézbesítését bízzák rá. Rómában
azonban szembesülnie kell azzal, hogy jól menő
„business” lett a katolikus vallásból: némi apróért
bárki megvásárolhatja lelki üdvösségét. Látja azt is,
milyen természetességgel szólítják le kurtizánok –
gyakorta sikeresen – a szerzeteseket.
Megdöbben a tapasztaltaktól, és nem akar többé
beszélni. Úgy érzi, kezdi elveszíteni a hitét.
Wittenbergbe küldik tanulni, ahol ismét találkozik a
katolikus egyház álnokságaival. Amikor egy nyomorék fiú
öngyilkos lesz, saját kezével ássa ki a sírt ott, ahová
egyébként az egyház tanításai szerint tilos olyat
temetni, aki önkezével vetett véget az életének.
Luther prédikációiban rávilágít arra, hogy aki poklot
ígér, az nem az Isten, hanem az ördög.
Amint rájön arra, hogy a félelmet a Sátán gerjeszti,
megerősödik benne a jóságos Istenbe vetett hit, egyre
bátrabb, prédikációi pedig szellemesek, logikusak és
újszerűek lesznek, ki meri gúnyolni a megvehető
búcsúcédulákat, az álszentséget is.
Spalatin figyelmezteti, ne marjon bele a kézbe, amely
eteti, mert nem lesz jó vége.
Új pap érkezik a városba, aki hatásos show-elemekkel,
érzelmi ráhatással ráveszi Luther híveit a búcsúcédulák
megvásárlására. Luther elmagyarázza az embereknek, hogy
ne a papírban higgyenek, hanem Isten szeretetében.
Krisztus tanításait kezdi hirdetni az egyház
kificamodott törvényei, szélhámossága helyett.
Látványosan csökken Róma bevétele, a papság szövetkezik
Luther kijózanítására.
A
pápa kiátkozással fenyegetőzik, miközben Luther
értetlenül áll a tények előtt, hiszen ő hű az egyházhoz.
Megdöbben a vádaskodások hallatán, hisz nem akarta X.
Leó személyét sértegetni, csupán Jézus tanításait
próbálta újszerűen értelmezni.
Komoly vitába keveredik Cajetan bíborossal, aki azt
állítja, hogy a pápának jogában áll sajátságosan
értelmezni és magyarázni a Bibliát (ezt a jogot jelenleg
minden pap fenntartja magának, elég meghallgatnunk
különböző egyházmegyékben a szentbeszédeket …)
Luther ellentmond, miszerint a pápa nem állhat a Biblia
felett, kifacsart az egyház értelmezése, „Az evangélium
nem tagadható az egyház szavával…”
Állítólag a Biblia a tanult papok számára való, az
egyszerű nép azt nem értheti.
Luthert megbélyegzik azzal, hogy megkérdőjelezte a pápa
tekintélyét. Az inkvizíció veszélye lebeg felette. Saját
érdekében felmentik az augusztinuszi rendi fogadalma
alól.
Frigyes, a herceg, továbbra is lángelméjű papnak tartja
Luthert, és mélységesen tiszteli tanításait. A háttérben
kitartóan védelmezi őt. Cajetan bíboros azonban úgy
dönt, nyomást gyakorol a hercegre, hogy állítsa le
kedvencét. Arany rózsát küld a pápa Frigyesnek, hogy
elkötelezze őt. A herceg nem adja ki Luthert, inkább
„kifizeti” a rózsa árát. Bevallja, szégyelli, hogy
megvesztegethetőnek tartják.
A
pápa elégetteti Luther műveit. Az agilis ifjú, Girolamo
Aleander megszállottan indul harcba Luther Márton
könyveivel szemben.
Cserébe Luther is elégeti a pápai bullát. Mellette áll
az egyetem.
Girolamo az ifjú szász császárt is megkörnyékezi célja
érdekében. A herceg szerencsére közbe lép. A császár
pedig úgy dönt, nem adja ki Luthert Rómának, de
megengedi, hogy Szászországban álljon bíróság elé.
A
nép üdvrivalgással fogadja az inkvizíció bíráló széke
elé érkező Luthert, akit zavar, hogy szentként üdvözlik.
A
kihallgatásnak kétes vége van. A nép Lutherért kiált,
aki szabadon távozhat, ám cselszövés áldozatává válik az
úton. Szerencsére a herceg emberei megelőzik a pápa
bérenceit.
Karlstadt
professzor harcba hívja diákjait Luther Márton ügyéért.
Luther közben nekilát, hogy lefordítsa német nyelvre a
Bibliát, hogy az az egyszerű emberek számára is érthető
legyen.
Szellemes fricska Rómának: „A Biblia nyelve legyen
olyan, mint az anya óvó szavai.”
A
csőcselék, Karlstadt vezetésével, kiforgatják Luther
szavait, támadják a papokat, kifosztják a templomokat.
Luther elvei ellenzik az erőszakot, így összetűzésbe
kerül velük, pedig a gyújtogatást érte művelték.
A
parasztok papság elleni elfojtott indulatai százezer
halottat követelnek országszerte.
A
római bazilika felépül.
Elkészül a német biblia.
Luther megnősül.
Elégetik Luther legjobb barátját, Ulrikot.
V.
Károly császár leigázza a hercegségeket, és a
fejedelmeket arra kötelezi, hogy a római anyaszentegyház
mellett tegyenek esküt … de a fejedelmek ezt
megtagadják.
Luther tanítása győzedelmeskedik.
A
császár engedélyezi a reformizált vallás gyakorlását.
A
film egyik érdekes mondata, amikor Cajetan bíboros
megkérdezi a Girolamo Aleander nevű egyházfit, hogy mi
az élet célja, mire a férfi azt válaszolja: „Hogy az
Urat szolgáljam.”
Cajetan reakciója erre: „Akkor ebben leszel
megkísértve.”
Nos, ugyanebben a próbatételben, kísértésben részesült
Luther is akkor, amikor a szeretetben élést, a
szeretetben levést hirdeti mindenhol, miközben saját
édesapja sem merte kinyilvánítani fia felé a szeretetét.
Ez
vár minden spiritualitás útján járó emberre: pont abban
nehezítik meg a sorsát, abban lesz próbára téve, aminek
a megvalósítására a világra született.
Luther szellemi atyjának megállapítása sajnos
napjainkra is igaz, mely szerint: „Több gonosz
gyűlölködik, mint amennyi jó szeret.”
Luther ezt szerette volna pozitív irányba elmozdítani.
Számomra a legkedvesebb szimbólum a filmben, ahogy
Luther újszerű gondolatokra való elhivatottságára
utalnak.
A
film elején a fiú egy óriási viharba keveredik. Villámok
cikáznak mindenfelé. Megesküszik az Úrnak, hogy ha ezt
túléli, akkor őt fogja szolgálni.
A
villám a megvilágosodás szimbóluma, az „Isteni szikra”,
ami új gondolatokat hoz, új világnézet kialakítására
serkent.
Luther ugyan 1483. november 10-én született, a Skorpió
jegyében, de biztos vagyok benne, hogy nagyon sok
uránuszi energiával. Újszerűségét, reformizációját
szimbolizálja a villám, amely szintén az uránuszi
energiát képviseli.
Jellemző az ilyen emberekre, hogy nehezen tűrik a
korlátokat, és képtelenek tisztelni azt, amiben nem
hisznek.
|