vissza >>
L’ECSÓ
(2007. november
22.)
(rajzfilm)
A
toji noki, gyümi levi, ubi sali
mellé íme a pati lecsi.
Valószínűleg a sznob francia konyhaművészek számára
ugyanolyan sértő, hogy egy ételt patkányról neveznek
el, mint amilyen sértő egy magyar érzelmű ember
számára az a fajta szleng-magyar, ami az írásom
elején szerepel.
Ez a kedves filmbéli történet némileg legalizálja,
hogy a ratatouille, egy négylábú rágcsáló nevét
kapta, de nem ad választ arra, hogy miért kellett a
magyar konyha specialitásait ilyen gügyögő, szinte
halandzsa nyelvre emlékeztető módon átkölteni.
A történet elején egy patkánycsaládot láthatunk a
maga hétköznapi valóságában, melynek egyetlen
életcél tölti ki a napjait: jóllakni. Remy, az ifjú
patkányfi számára azonban mindez nem elég, ő nemcsak
enni akar, hanem élvezni is akarja az étkezést.
Egyfajta érzéki élvezetté szeretné tenni a
táplálkozást.
Teljesen lenyűgözik Auguste Gusteau TV-műsorai,
könyvei. Egyszer azonban szomorúan hallja azt a
hírt, hogy a szakács afeletti bánatában, hogy
ötcsillagos mivoltát lefokozták háromcsillagossá,
szívinfarktusban elhunyt.
A patkánycsalád is egyre szemtelenebb, lelepleződik
és menekülni kényszerül. A csatornán keresztül
próbálnak meg egér-, pontosabb ez esetben
patkányutat nyerni.
Remy mentve a szakácskönyvet, elszakad tőlük, és
egész másfelé sodorja a víz, mint a többieket. Az
életéért vívott küzdelemben pedig megjelenik lelki
szemei előtt a szakács szelleme, és arra bíztatja,
hogy valósítsa meg álmát, legyen szakács, hisz
szlogenjéhez híven „mindenki tud főzni”, pontosabban
„mindenki lehet szakács”.
Nos, ez az a rész, ami miatt a rajzfilm felkerült a
listámra. Nagyon sokan esnek ugyanis abba a hibába,
hogyha egy testtelen lény közelségét érzik, fogják a
jeleit, azt képzelik, hogy akkor most ők is tutira
médiumok lettek.
Nagyon sok minden tisztázásra szorulna ebben a
témában, hogy mikor milyen lény, milyen körülmények
között képes megnyilvánulni. De itt ezt most
bonyolult lenne elmagyaráznom. A film műfajához
illően ezért csak az egyszerűbb tényeket magyarázom
el.
Ismerjük azt a jelenséget, amikor egy gyermek azt
állítja, hogy van mellette valaki. Ez bizonyos
esetekben igaz, de csak nagyon kevés gyermek
érzékeli két éves kora után valóban a
szellemvilágot. Legtöbbjük inkább azt csinálja, hogy
a fel nem dolgozott érzelmeket, félelmeket, a
számára emészthetetlen energiákat testén kívülre
helyezi, és mint egy lufit tartja maga mellett egy
cérnaszálon. Ilyenkor ez az energialufi a gyermek
képzeletében alakot is ölt: mumus, csúszómászó vagy
egyéb szörnyek képében. Nincs itt szó semmilyen
másik lény jelenlétéről, csupán egy kivetítésről.
Ilyenkor fontos lenne a szakmai segítség, hogy a
gyermek ismét energetikailag integrálódhasson, újra
egyesülni tudjon önmagán belül.
Ugyanez a jelenség előfordul a felnőtteknél is,
amikor valaki nem tud szembenézni a jelen
problémáival, és szellemi szubsztanciájának
elfogadhatatlan részét kívülre helyezi. Súlyosabb
eseteknél ez abban nyilvánul meg, hogy az illetőnek
üldözési mániája van, pedig csak a saját el nem
fogadott árnyékoldalát húzza maga után.
Ennek a jelenségnek van pozitív oldala is, amikor a
pozitív energia kerül kívülre: az illető nem hiszi
el magáról, hogy vannak jó részei is. Erre a
jelenségre akkor kerül sor, amikor az illető meg nem
hallgatottnak, kirekesztettnek, szerethetetlennek
érzi magát, vagy elbizonytalanítja az egyedüllét, és
ilyenkor egy pozitív szellem-árny-társat teremt
magának saját energiakészletéből.
Nos, a film hőse, Remy, amikor fél, amikor
magányos, amikor vészhelyzetben van, ugyanezt teszi:
kivetíti a főszakács szellemalakját.
Ez a filmben elég nyilvánvalóan van bemutatva.
Minden félreértést kizár a következő párbeszéd:
René: Te nem tudtad, hogy van egy fiad?
Szakács: Honnan tudtam volna, hiszen én csak a te
képzeleted szülötte vagyok. !!!
Sajnos, mint említettem már, az életben nagyon sok
önjelölt médium csak a saját kivetített énjével tart
kapcsolatot, és nem a szellemvilággal. Ezért lenne
fontos mindannyiunknak, akik olyan dolgokkal
foglalkozunk, ami fizikai síkon nem egyértelműen
kimutatható, folyamatosan elmenni, és kikérni egymás
tanácsait, folyamatosan dolgozni önmagunkon, nehogy
beleessünk ugyanebbe a hibába.
Egyébként nagyon jól vannak a filmben megrajzolva
az egyes karakterek.
Írtam már, hogy az étkezés az érzéki élvezetekhez
tartozik, ami a vénuszi vibrációknak felel meg. A
Vénusz az élet megédesítője, és minden, ami vénuszi,
gömbölyű. Ebben a mesében a szakács is szép
gömbölyű.
A Szaturnusz, ami a korlátok, a szűk látókörűség, a
határok és az idő múlásának az ura, szépen
tükröződik a kritikus alkatán. A bolygó hatása alatt
álló személy mindig kapható arra, hogy rosszindulatú
megjegyzéseivel elrontsa mindenkinek a hangulatát.
Észrevették már egyébként azt a tényt Kedves
Olvasóim, hogy a kritikusok között nincs is szép
ember? Persze, hisz szaturnusziak.
A filmbéli kritikusunk magas, szikár, citromarcú,
ráncos, csúnya, rosszindulatú, ráadásul
magánykedvelő, ahogy egy szaturnuszi jelenséghez
illik. Amikor azonban megérinti szívét a kicsi séf
főztje, az íz illata, zamata, ez már azt a szálat
rezegteti meg, amely egy anya és gyermekének szívét
örökre összeköti. Akkor meglágyulnak a vonásai.
Így lehet az étellel, illatokkal egy kőkemény
szívet is meglágyítani, amikor emlékeztetjük arra,
hogy ő is szeretett, és ő is szeretve volt.
Kritikusunknak melegség járja át a szívét, mely
feloldja a fagyos légkört éppúgy, mint az illető
rideg mosolyát.
A mese végére pedig a világ is kikerekedik
olyannyira, hogy még a kritikus is kerek sapkával
tompítja szúrós megjelenését.
|