vissza >>
FORREST GUMP
avagy
a rejtőzködő spirituális nagymester
(2007.
szeptember 22.)
A minap egy
olyan levelet kaptam, amelyben a levél írója számon
kérte rajtam, hogy miért reklámozok olyan gyógyító
CD-ket, melyek segítenek pozitív irányba
megváltoztatni testi-lelki állapotunkat, ha egyszer
’bizonyos tanítások’ szerint „minden meg van írva
előre, és ezen nem változtathatunk még akkor sem, ha
megfeszülünk”.
Elsőre kicsit
felbosszantott, mivel úgy éreztem, hiábavalóak
voltak eddigi írásaim, hiszen íme, ismét valaki
járomba akarja hajtani a fejem!
A fiatalember
második levele azonban megnyugtatott, amelyben
leírta, hogy ezt azért kérdezte, mert ismer valakit,
aki szentül meg van győződve az idézett mondat
rendíthetetlen igazságáról, és olvasva az anyagaimat
nem tudta eldönteni, melyikünk tanítását fogadja el?
Nos, erre
mondtam, hogy „Íme, ez a szabad akarat!”.
A levélre
küldött válasz után kaptam meg a Forrest Gump DVD
változatát.
Mivel
annak idején csak moziban láttam a filmet méghozzá
cseh nyelven, gondoltam megnézem, milyen az angol
párbeszédek magyar értelmezése. Többször volt
ugyanis olyan érzésem miután mindkét nyelven
megnéztem egy-egy amerikai filmet, hogy mintha nem
is ugyanazt a filmet láttam volna. Kicsit másképp
forog a magyarul gondolkozók ’kereke’. Gyakran
előfordul mostanában is, hogy egész mást lehet
érteni a szlovák, és mást a magyar fordításban,
miközben egészen másról szól az eredeti változat.
Többnyire -
legalább is saját tapasztalataim szerint - nem a
magyar szinkron az, ami visszaadja az eredetit.
A Forrest Gump
egyszerű életbölcseleteiben szerencsére nem veszett
el egyik tolmács sem, azt adták vissza, ami az
eredeti nyelven is elhangzott.
Gump
egyszerű észjárása nem kell senkinek, pedig az élet
szeretete, a világra tárt csodálkozó tekintete, a
dolgok egyszerűsége pont az a tudat- és
lelkiállapot, amit a legtöbb spirituális irányzat
oktat.
A film gyönyörű
példája annak, miként játszódik le mindez a legtöbb
spirituális tanításnál is: minél bonyolultabb egy
tanítás, annál jobban ’elájulnak’ tőle az emberek, a
tanítás bonyolultságával arányosan viszont nő a
’sajátságos’ félrevezető értelmezések száma is.
Forrest tehát
túl egyszerűen tárja elénk a világot ahhoz, hogy
azonnal elfogadjuk. Az intellektuális ködben
tévelygők képtelenek megérteni őt. Csak azok veszik
észre nagyszerűségét, akiket már eléggé meggyötört
az élet ahhoz, hogy képesek legyenek a szívükkel
látni. A többség csak nevet látszólag lehetetlen
viselkedésén, és ha megkérdezzük, miért is szeretik
a filmet, nem tudnak válaszolni rá.
Gump tiszta és
egyszerű személyisége az, ami vonzóvá teszi az
alkotást, ahogy végigvonul a filmen levélíróm
kérdése: „Mi az, ami meg van írva, és mi az, ami
csupán a véletlen műve?”
(Egyáltalán
van-e véletlen?)
Ezt a
filozofikus vonalat azonban sokan egyáltalán nem is
tudatosítják!
A film elejétől
kezdve Forrest békésen megadja magát a
próbatételeknek.
Békésen tűri a
járógépet, pedig nem is beteg a lába, csak édesanyja
rögeszméjének engedve használja.
A csoda nem az,
hogy tud járni, hanem az, hogy a sors létrehozta
azt a konfliktust, melyben három suhanc el
akarja kapni azért, hogy megverje, de mivel
Forrestről menekülés közben leesnek a sínek, így
ország-világ láthatja, hogy teljesen egészséges,
vagyis tud járni.
Együgyűsége
ellenére sikeres mind a sportban, mind a katonai
életben. Teszi, amit tennie kell. Együgyűsége
áldás is egyben, mivel nem ’agyalgat’
azon, hogy mikor merre menjen, csak teszi, amit
az adott pillanat diktál.
Hát nem azt
mondják a keleti tanítások is, hogy ne harcolj,
hanem engedd, hogy megtörténjenek a dolgok!? Tanulj
meg együtt úszni az áramlattal!?
A dzsungelben
Forrest ösztöneire hallgatva megmenti bajtársait.
Nem foglalkozik azzal, hogy lőnek, hogy kimerült,
csakis azzal, hogy teljesítse a célját, megmentse
BB-t – és amúgy ’mellékesen’ a többieket is.
Hiába
a magas rangú katonai kitüntetés, hiába a
sportkarrier, hírnév, számára semmi sem fontosabb
annál, hogy ne szálljon be olyan autóba, melynek nem
ismeri a vezetőjét.
A hírnevet,
pénzt csak eszközként használja, melyekkel másokat
is megsegíthet. Gondolom, az már az alkotók
speciális humorérzékét tükrözi, hogy a film tele van
olyan ’véletlenekkel’, mint amikor Gump világhírhez
segít másokat.
De ha hiszik, ha
nem, tényleg létezik ez a jelenség!
Mármint az, hogy
annak a feladatunknak a kulcsa, amit erre az
életre lehoztunk, egy másik embernél van!
Szükségszerű ezért a találkozás, mivel csak így
teljesülhet be a küldetésünk.
Ezeknek az
információknak az indítókulcsa az aurában
található, így gyakran nincs is szükség különösebb
párbeszédre, elég, ha a fizikai síkon találkoznak
egymással. Például, ha egy bevásárlóközpontban
egymásnak ütköznek, vagy akár úgy, ahogy Gump
esetében, futás közben megtörölközik a másik
pólójában, és máris megtörténik az energiaátvitel.
Hogy ez miért
van így, én sem tudom pontosan, de nekem azt
mondják, hogy akik ugyanazon a helyen készültek fel
a földi létre elhelyeznek egymás
energiarendszerében ilyen indító, pontosabban
emlékeztető kulcsokat, melyeknek az a feladatuk,
hogy ha az egyén lekerülve a földi síkra
elfelejtené, hogy mi végre is jött a világra, a
másik finoman emlékeztesse rá. Nos, erre a
jelenségre van pár példa a filmben.
Egy másik ilyen
’szabad akaratos’ példa, a kapitányé.
Először dühös
Gumpra, amiért megmenti. Meggyőződése, hogy meg
kellett volna halnia, nem pedig ilyen méltatlan,
nyomorult életet élnie. Nos, ez megint egy szép
példa arra, hogy bizony, ha nem vagyunk kellő
alázattal az élet iránt, akkor meglehetősen megalázó
helyzetekbe kerülhetünk.
A kapitányt az
önsajnálkozás alkoholizmushoz vezette, Gump pedig a
teste után a lelkét is megmentette. Hogy mivel? Hát
nem a szent beszédekkel, az biztos. Egyszerűen
példát mutatott. Eljárt a templom kórusába énekelni,
ezzel olyan erőteljes spirituális erőteret
gerjesztett, ami segített a kapitánynak is újra
kedvét lelnie az életben.
A harmadik
érdekes és pontos jellemábrázolás Jenny alakja.
Hét
éves korunkig alakul ki bennünk a másokba vetett
bizalom, a biztonság utáni vágy. Jennynél ez
többszörösen is sérült.
Korán
elveszítette édesanyját, pedig a gyermek hét éves
koráig az anya aurájának védelmében érzi
biztonságban az életét. Önmagában már ez is elegendő
egy olyan személyiség kialakulásához, amely képtelen
megbízni másokban, aki mindig attól fél, hogy a
másik elhagyja.
Jennyt ráadásul
az apja megerőszakolta éppen abban a kritikus 7-14
éves kor közötti életszakaszban, amikor a lányoknál
az apa-minta beépül. E minták rendkívül fontosak,
mivel a lányok az apaképnek megfelelő partnert
keresik. Ám ha egy ilyen rossz program nincsen
kioldva, akkor az illető hölgy mindig újra és újra
erőszakos partnert fog bevonzani.
Gump
biztonságot nyújtott, gyengéd volt a lányhoz,
szerette, ám ez túl magas vibráció volt Jenny
számára ahhoz, hogy nap mint nap együtt tudjon élni
vele. A gyermek megszületése meggyógyította ugyan
Jenny sérült csakráit, így képessé vált a szeretet
magasabb frekvenciáinak befogadására, de ez a
szeretet sajnos már túl későn jött ahhoz, hogy
meggyógyítsa azokat a sérüléseket, amelyeket a
rengeteg halál utáni vágyódás okozott.
Jenny nem lett
ugyan öngyilkos - habár többször is nekilendült -,
de a sokéves önmarcangolás eredményeként bevonzott
egy halálos kórt, amely éppen akkor vitte el, amikor
már mert élni.
Kegyetlenség?
Emberi aggyal és szemmel nézve igen. A lélek
szempontjából azonban Jenny feladata - függetlenül
attól milyen példát kapott kiskorában - valószínűleg
az volt, hogy merjen szeretni. Ez pedig sikerült
neki. Odafönt nem kérdezik, hogy egy hétig, egy
évig, vagy száz évig tartott-e? Csak azt, hogy
teljesítette-e, amit vállalt?
Szóltam a
beprogramozott viselkedésmintákról. Megjegyzem,
ha nem kezdünk el dolgozni magunkon, akkor mindig
ugyanaz fog megtörténni velünk újra és újra egészen
addig, amíg nem akad egy merész vállalkozó, aki
átírja a családi örökséget!
Jenny nem
ismert – legalább is a filmbeli Jenny - olyan
gyógyítót, aki ezt kioldhatta volna belőle, így
fiának azt az örökséget adta át, miszerint a kisfiú
öt évesen - méghozzá Jenny személyében - szintén
elveszítette az édesanyját.
Visszatérve
Forresthez, hát nem csodálatos, hogy lelki világát
nem zavarta meg sem a háború, sem a sportsiker, sem
a rengeteg pénz?
Ő mindig ugyanaz
a Forrest Gump maradt.
Nem
akart birtokolni senkit és semmit, nem akart
irányítani senkit és semmit. Nem vívott se szerelmi,
se szellemi, se erkölcsi csatát senkivel. Nem akart
senkit megváltoztatni, nem tartott erkölcsi
példabeszédeket.
Ha tüzetesen
megvizsgálunk egy buddhista szerzetest, biztos
vagyok benne, hogy ugyanazokkal az értékrendekkel
rendelkezik, mint főhősünk.
Forrestnek csak
egyetlenegy negatívumnak ’vélt’ tulajdonsága volt,
hogy beszélt és beszélt. Nem másokat beszélt ki,
csak a saját történetét mondta el, meggyógyítva
magát azzal, hogy kibeszélte a problémákat.
Hogy ezt ki,
milyen szűrőn keresztül nézi, és mit vesz ki belőle
okulás céljából, az már legyen tényleg a szabad
akarat kérdése!
Végül egy
idézet Forrest Gumptól:
„Megvan-e
mindannyiunknak a rendeltetése, vagy csak úgy sodor
minket ide-oda szél?”
Nos, erre
tényleg nem tudok válaszolni, mivel egyéntől függ.
|